fredag 30 juli 2010

Späck

Har haft en ganska lugn och skön dag. Långdragen frukost och promenad i duggregn startade jag dagen med. Sen har tiden bara flutit på och jag har gjort lite allt möjligt, hit och dit. Jobbat på min text-uppgift, pusslat, tränat, bakat ananaspaj (se recept nedan), haft kusin och morbror på fika, läst, duschat osv. Ikväll har jag, mamma och pappa sett kommissarie späck på bio. Den var okej, men levde absolut inte upp till förväntningarna. Lite för överdriven för min smak. Nu ska jag äta kvällsmat framför tv:n. Ha en bra kväll alla!

Ananaspaj med kokosskal:

Ingredienser
Pajdeg
100 gram smör
2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl kokosflingor

Fyllning
1 burk(ar) ananas, krossad, eller ringar
2 dl crème fraîche
0,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 st ägg

Tillagning
8-10 bitar

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret
2. Blanda de torra ingredienserna i en skål och tillsätt smöret. Rör
samman till en pajdeg. Tryck ut pajdegen i en form.
3. Låt ananasen rinna av. Blanda crème fraîche, socker, vaniljsocker
och ägg i en skål.
4. Lägg ananasen i pajdegsskalet. Häll över crème fraîcheblandningen.
5. Grädda mitt i ugnen på 200 grader 20-25 minuter till den fått fin
färg.
6. Låt pajen svalna före servering och servera den med vaniljglass,
vaniljvisp eller vaniljsås.


Puss M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar